Voorafgaand aan de derde eurocup wedstrijd moest er flink wat werk verzet worden door de technische afdeling van SQ64. Daags voor de eerste Nederlandse competitie wedstrijd was het motorblok gescheurd. Een nieuwe motor was het logische gevolg en dus veel werk om de dame weer topfit te krijgen.
Na donderdag op onze eigen testbaan de dame haar vuurdoop gegeven hebben met de nieuwe motor, leek niets ons in de weg te staan om in Frankrijk een gooi te doen naar een tweede run in een finale. In de europcupklassen mag iedere trekker die de 100 meter lijn haalt automatisch terug komen in de finale. Gewoon zoals het spelletje bedacht en bedoeld is dus.
Met het zonnetje erbij en de tribunes echt afgeladen vol werd de aftrap gegeven voor een mooie wedstrijd. Bernay is echt een aanrader, aan enthousiasme geen gebrek bij de pulling gekke Fransozen. Dit moet je een keer meegemaakt hebben. Wave na wave en lied na lied rolden van de tribunes af. Het leek wel een voetbalstadion.
Deze wedstrijd mocht Ronald starten in het middenveld. Genoeg tijd om de strategie te bepalen. Een finale was haalbaar volgens de SQ64 leden op de tribune. Er waren maar weinig tractoren die de fullpull lijn niet haalden namelijk. Met veel spanning werd er afgewacht of we de pechduivel nu eens echt vaarwel konden zeggen. De start was zoals te verwachten met het neusje hoog in de lucht. Helaas na 30 meter viel er veel carterdamp te bespeuren onder de Dame. Een voorteken wat niet te vermijden bleek: de motor stortte in en een schamele 50 meter ongeveer was het resultaat.
Terug bij de truck werd de schade opgenomen. Veel gruis in het filter voorspelde niet veel goeds. Een voorlopige voorzichtige conclusie is dan ook dat een van de zes zuigers is overleden. De week begint dus meteen al weer goed met een hoop werk. Zonder er veel echte conclusies aan te hangenĀ is de komende wedstrijd weer geen zekerheid. Eerst maar eens kijken wat er precies aan de hand is. Stay tuned voor het verdere verloop.
UPDATE: Vanavond is de oorzaak van de schade bekend geworden. Een van de twee onderdelen van de waterinjectie wat er voor zorgt dat de motor gekoeld wordt, heeft zijn werk niet goed gedaan. Dat heeft geresulteerd in 5 gesmolten zuigers en bussen. Goede nieuws is wel dat het team genoeg onderdelen op voorraad heeft om aanstaande zaterdag gewoon weer aan te treden in de tweede Grand National wedstrijd.
[alpine-phototile-for-picasa-and-google-plus src=”user_album” uid=”101395108231075553215″ ualb=”6158104370462482417″ imgl=”fancybox” style=”rift” row=”4″ size=”320″ num=”100″ shadow=”1″ border=”1″ highlight=”1″ curve=”1″ align=”center” max=”100″]