Na een week van regen en kou en uiteraard toch ook weer een hoop werk om alles tijdig klaar te hebben was ’t zover en konden we de eerste officiële meters gaan maken voor het seizoen 2013.

Na een gezellige seizoensopening op vrijdag was alles weer op tijd klaar en konden we op pad naar de baan waar het voor ons in 2011 allemaal begon. Ook waren we erg benieuwd naar de reacties op ons nieuwe kapwerk, want uiteraard zijn we er trots op om als eerste prostock team in Europa met het nieuwe 8R kapwerk van John Deere de banen te kunnen betreden. Waar we bij de demo in Wogmeer nog sponsorloos rondreden was nu het plaatje compleet en hebben alle sponsoren weer een mooi plekje gekregen op onze dame.

Zoals velen weten heeft SQ64 zich dit seizoen tevens ten doel gesteld om aandacht te vragen voor de Stichting Energy4All; een stichting die zich inzet voor de ontwikkelingen van medicatie en behandeling voor mensen met een progressieve stofwisselingsziekte. Trouwe tractorpullingfan Matthias Gerritsen leidt aan die stofwisselingsziekte en middels diverse activiteiten wil Squadron 64 trachten om vanuit de tractorpulling wereld een mooi bedrag bij elkaar te sprokkelen voor Energy4All. Om dit extra kracht bij te zetten hebben wij het meest prominente plekje op onze tractor vrijgemaakt voor dit goede doel. Het doet ons dan ook deugd nu al te kunnen melden dat vele teams positief hebben gereageerd op ons initiatief en reeds hun medewerking en bijdrage in welke vorm dan ook hebben toegezegd. Hieruit blijkt nogmaals dat ondanks de onderlinge concurrentie en competitie de saamhorigheid bij dergelijke acties de boventoon voert.

stroe

Terug naar de wedstrijd. Gezien de dreigende weersverwachtingen wilde de organisatie er een vlotte wedstrijd van maken en dat is ze gelukt. Je kunt van alles vinden van deze keuze, maar de organisatie verdient een pluim voor de wedstrijd die ze hebben voorgeschoteld voor het in grote getale aanwezige publiek. Ook vanuit de Lady Green-hoek was er weer een mooie afvaardiging aanwezig. Na de wedstrijd hebben we gezellig met zijn allen nagepraat, gegeten en gedronken bij de tent van onze vrachtwagen. Daar was het toch iets behaaglijker dan op de dijk bij de baan.

De Prostocks stonden vandaag als tweede op het programma. Onze Lady startte na wat wisselingen in de startlijst uiteindelijk als laatste machine en kreeg de opgave mee om de afstand van Rocky te verbeteren om terug te mogen komen voor de finale. Na een moeizame start, waarbij als gevolg van de kou en wind zelf wat extra ether diende te worden toegediend, ging onze dame uiteindelijk moeizaam uit de startblokken. Mede hierdoor kwamen de toeren niet goed in de motor en werden de laatste PK’s niet aangewend in de strijd om de laatste meters. Ook moest er vanaf de 85 meter flink worden bijgeremd om binnen de kalklijnen te blijven, wat ook weer ten koste gaat van de snelheid in de machine. Uiteindelijk moesten we genoegen nemen met 103,01 meter. Hiermee kwamen we ruim een meter te kort voor de finale en eindigde we voor het derde jaar op rij op een vijfde plaats in Stroe.

Al met al konden we met een tevreden en warm gevoel naar huis; veel mooie reacties naar aanleiding van ons Energy4All initiatief waarbij vooral de reacties en dankbaarheid van Matthias en Gert Gerritsen hartverwarmend was. Dan is de rest uiteindelijk allemaal maar bijzaak. Maar goed een mooie 5e plek en ook de techniek heeft het allemaal goed gehouden, want naast al het uiterlijk vertoon zijn er de afgelopen wintermaanden ook weer flinke technische aanpassingen gedaan en het is dan toch maar weer de vraag hoe zoiets uitpakt onder volle belasting in een wedstrijd.�

Moe maar voldaan en met frisse moed op naar Staphorst, 8 juni a.s., waar onze klasse als afsluiter van de dag staat gepland om 17.15 uur.