Af en toe moet er diep gegaan worden om er weer sterker uit te komen. Na de opeenvolging van verschillende schades na Made was er twee weken voor Lochem besloten om een nieuwe motor op te gaan bouwen. Hieronder het verhaal van afgelopen week.
Deze beslissing kwam voort uit het feit dat de krukas na de gereden schade in Heerle ook stuk bleek te zijn. Na de jammerlijke avond op onze eigen testbaan waar door we Eext en Putten hebben gemist, werd er vol vertrouwen begonnen aan de wederopbouw van de motor. Gezien de reeks van opeenvolgende mankementen werd alles eerst grondig gecontroleerd. Helaas kwam hierdoor het euvel met de krukas naar voren. Verder kijkende bleek de motor ook niet meer fris… dus nieuwe motor bouwen om weer in controle te komen van deze nukkige Dame!
Echter bleek al snel dat twee weken in vakantietijd zo voorbij zijn. Er zijn nogal wat partners nodig om alle spullen in gereedheid te brengen. In eerste instantie moest het belangrijkste onderdeel in onze planning op tijd terugzijn; de krukas. In de dagen daarvoor werd het duidelijk dat de nieuwe motor opbouwen niet haalbaar was… Weer de koppen bij elkaar wat resulteerde in Mission B: De oude motor toch als basis met nieuwe componenten. Of dat verstandig is, was een weloverwogen ‘gokje’.
Het arriveren van de krukas via Nuyts uit Belgie stond gepland op afgelopen woensdag en dan nog moest van der Waal Machinery er nog een en ander aan doen. In de tussentijd werd op donderdag alles in voorbereiding gebracht voor de vrijdag, in de tussentijd nog wat hulp gehad van het Neighbours Nightmare team met wat onderdelen. Terwijl men wachtte op de krukas kon men in de tussentijd nog wat aandacht spenderen aan onderdelen die ook wat aandacht verdienden. Verassend wat je dan weer tegenkomt…Vrijdag om 6 uur s’avonds was de krukas pas terug, waarvoor wij Rob hartelijk danken vanwege zijn flexibiliteit. Dat hield wel in dat de Basterds gas moesten geven in de werkplaats, hopende dat alles mee zou zitten.
Dat laatste is niet helemaal gelukt. Vrijdagavond ging eerst nog een keerring kapot met het verenigen van de twee chassis-delen. Gelukkig is Rene Goorden ook zo’n flexibele jongen en bezorgde ons net na middernacht een vers exemplaar. om half drie s’nachts werd de dame gestart. Helaas bleek de Aviad pomp ook zijn werk niet meer te willen doen. Daar liep de olie met een lekker straaltje uit de pomp. Weer naar binnen, alle olie er weer af en de pomp controleren. Uit elkaar in elkaar en weer erop. Een dik uurtje later kon ze weer naar buiten, maar helaas, deze pomp ging niet mee naar Lochem. Gelukkig had Arjan Braspenning een vers exemplaar liggen, waarvoor dank! Waar Facebook al niet goed voor is, he Bras!
Deze kon in de ochtend pas opgehaald worden. In de tussentijd was het wachten op PVH automation. De logger had het ook niet helemaal overleefd. Paul kwam snel redding brengen om 7 uur in de ochtend, super! Wakker blijven dus Stefan:-)
Na een paar uur kon men weer ‘fris’ aan de slag. Er moest nog wat aan de pomp worden verbouwd. Dat is vakbekwaam uitgevoerd, de lekkage was verdwenen en er kon worden afgereisd richting Lochem. Rond de klok van twaalven kon de Lady aan de gang als laatste controle.
Onderweg naar Lochem zag de lucht er donker uit, in Brabant scheen de zon, het zal toch niet… Gelukkig kon er gewoon gereden worden, ditmaal met Evert op de bok. Wel werd er gereden met floating finish; een run alles geven dus.
De Dame stond als eerste op het programma. Vol spanning werd er afgewacht door de Basterds. Evert toerde op en na 15 meter was het al gedaan…grr…het zal toch niet? Nee hoor, rustig aan, Evert kreeg de Dame niet in z’n drie, waarna besloten werd om 6 plaatsen op te schuiven. Even diep adem halen, koppie leeg en doorrr.
Na een aantal andere tractoren mocht Evert het opnieuw proberen. Na 10 seconden was daar de ontlading bij flink wat leden van SQ64. Ze deed het, en inderdaad het zit erin zoals Eric van Oosterhout zo mooi omschreef! Pfff, daar hebben de Basterds zo voor afgezien en dan is het alleen maar mooi dat het ook gaat zoals je hoopt. Een mooie vijfde plaats is het resultaat. Kijk hier voor de complete uitslag. Bij deze alvast onze felicitaties aan het Snoopy team. Zij kunnen het kampioenschap in Bakel binnen halen door alleen maar aan te haken, ons doel voor volgend jaar dan maar:-)
Met dank aan Lyanne voor de foto’s! en Hydrohid voor de ondersteuning met de films.
[pe2-gallery album=”http://picasaweb.google.com/data/feed/base/user/101395108231075553215/albumid/6043658889472976273?alt=rss&hl=en_US&kind=photo” ]